Українські архіви – К. Булкін

Жовтень 28, 2008

Письменник, колишній політв’язень Євген Сверстюк / Writer, Former Political Prisoner Yevhen Sverstiuk

Євген Сверстюк

Євген Сверстюк

An interview for RFERL (4.08.2006) with writer and prominent public figure, former political prisoner Yevhen Sverstiuk.

Інтерв’ю на Радіо Свобода (4 серпня 2006 р.) з письменником, відомим громадським діячем, колишнім політв’язнем Євгеном Сверстюком.

(Скорочена версія. Повну версію слухайте в аудіозапису за поданим вище лінком).

Кирило Булкін: – Пане Євгене, пропоную почати з останніх подій у державі, зокрема з круглого столу за участю лідерів парламентських фракцій та представників громадськості, де Ви були якраз отим “представником громадськості”. Тож природно запитати Вас про враження від цього заходу.

Але спершу хотілося б дізнатися про те, яким чином Ви отримали запрошення, як дізналися про те, що будете брати участь у круглому столі?Євген Сверстюк: – Мене запросили телефоном з канцелярії Президента за день, а потім прислали авто.

Кирило Булкін: – Загалом про механізм того, яким чином обирали тих людей, що мають брати участь, Вам невідомо?

Євген Сверстюк: – Мені невідомо. Власне, мене питали про згоду.

Я думаю, що, скажімо, Захарова треба було брати, тому що він видає дуже важливий журнал “Права людини”. Ну і так завсідники: і Попович, і Брюховецький, ректор, мабуть, авторитетний чоловік і ректор Політехнічного інституту. То якось мене і не здивував склад.

Кирило Булкін: – Добре, склад складом. Ви кажете, що він був непоганим. Але ефективність того, що відбулося. Перше, що хотілося б запитати, чи був, на Вашу думку, почутий цей ваш голос, голос усіх учасників круглого столу?

Євген Сверстюк: – Коли я переглядаю коментарі в газетах, то вони якісь заумно кручені, вони шукають якогось хитрого ходу, вони все навиворіт мислять, бо мені здається, що мислити навиворіт – це вже увійшло в моду.

А насправді це є нормальний круглий стіл, прийнятий в Європі, і дуже часто це робиться, скажімо в Польщі, то там практикується запрошення політиків і авторитетних представників серед інтелігенції.

Я пригадую, що ще 5 років тому Кваснєвський, тодішній президент Польської Республіки, мене запитав, чи погодився б я з представниками українського ПЕН-клубу взяти участь в нашій зустрічі з польською інтелігенцією і президентом. Я кажу: “Звичайно, я погодився б. Я тільки просив би Вас, щоб Ви говорили про це з нашим Президентом Кучмою, тому що, боюсь, він цього не розуміє”.

Це було нормально і в цьому був дуже великий сенс, щоби те все, що політики загортають в папірці, і ці всі криві ходи, які вони демонструють або приховують, щоб все це бачили люди, щоб це винести на громадський форум, щоби кожен показав, хто він є насправді. Це дуже нормально. Це дуже здоровий хід Президента.

Я думаю, що він давно мав би бути зроблений, тому що в нас це все непрозоре, в нас же говорять поза очі одне, а в очі інше. А чому б усім представникам політичних сил не сказати про своє розуміння українських національних інтересів, українських пріоритетів, в чому полягає гідність української держави, і як вони хочуть її представляти? Це нормальне питання для кожного політика.

Кирило Булкін: – Гаразд, Ви кажете про прозорість. Дійсно, перший день був надзвичайно прозорим, з цією трансляцією на загальнонаціональних каналах, але після того знову настали якісь там, скажемо, сепаратні переговори, закриті, без громадськості, без журналістів, які чекали до ночі під дверима, так нічого й не змогли дізнатися. Про що це свідчить, на Вашу думку?

Євген Сверстюк: – Я, зрештою, це цілком логічно виводжу. Мені пропонували прийти на другий день. Я думаю, що й іншим учасникам-представникам громадськості теж пропонували. І, звичайно, ніхто не хотів йти, бо знає, що це буде торг за формулювання. Це всеодно, що виробляти документи. Я абсолютно не витримую цієї атмосфери.

Тим більше, що я прекрасно знаю, про що буде торг. Адже вони хотіли закамуфлювати. А насправді стоїть питання про ці три карти, на яких намальована сардонічна Мефістофельська усмішка.

На першій карті – це розігрування російською мови і ідіотське прикидання, що вона не домінує в Україні, і що вона, як каже Кушнарьов, “влачіт жалкоє сущєствованіє”.

Друга карта – це федералізація, тобто спроба розчленувати країну не так, як її усвідомлює народ, а відповідно до того, як планують її розчленувати політики од лукавого.

І третя карта – це НАТО. Особливо пекуча. Хоча в перший день абсолютно всі, включно з Януковичем, були згодні, що НАТО – це корисно, це дуже потрібно, це вкрай необхідно для модернізації армії. І пояснили ж їм, що в самій назві є…

– За винятком комуністів…

Євген Сверстюк: – Ні, і комуністи затихли. А потім нагадав собі Петро Симоненко, що, почекай, а чого ж я сиджу, і включив себе. Далі починає від НАТО і про те, що він нібито представляє трудящих, а ці трудящі ніяк не можуть погодитися, тільки тому він зараз теж не може погодитися.

Кирило Булкін: – Отже, на Вашу думку, варто було саме в перший день закінчити цей процес, все-таки дотиснути підписами укладання цього меморандуму?

Євген Сверстюк: – Знаєте, вони були зацікавлені. В перший день вони казали, мовляв, півгодини і ми це узгодимо. Вони хотіли закамуфлювати оці всі формулювання, щоб вони ніби й були, ніби їх і немає: про цю російську карту, мови, про НАТО і про федералізацію, щоби це були спірні формулювання.

Юлія Тимошенко сказала, що вона категорично проти того, щоби свої позиції камуфлювати, а навпаки: ми не соромимося, а ми їх виставляємо як національні пріоритети і так далі.

Я не знаю, якби була згода всіх, то, може, вони і в перший же день були б підписали.

Кирило Булкін: – В чому ж помилка? Чому так все затяглося?

Євген Сверстюк: – Я не думаю, що помилка. Я думаю, що вони спохватилися, що вони не мають повноважень від хазяїна, вони ж мусять узгодити з хазяїном.

Напиши коментар »

Коментарів ще немає.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Залишити відповідь

Створити безкоштовний сайт або блог на WordPress.com.

