Українські архіви – К. Булкін

Листопад 20, 2008

ЗМІ в Україні: проблеми й успіхи року 2007 / Media In Ukraine: Problems and Successes of the Year 2007

Чи має Україна свободу слова?

My material (28.12.2007) for RFERL.

Мій матеріял (28 грудня 2007 р.) для Радіо Свобода.

Київ, 28 грудня 2007 (RadioSvoboda.Ua) – Чим позначився рік 2007 для українських медіа? Наскільки вільною є сьогодні українська преса і які чільні проблеми стоять перед нею?

Аналітики у сфері ЗМІ оцінюють 2007 рік досить обережно. З одного боку, про прямий тиск на пресу чи про пряму цензуру цього року практично не йшлося. З іншого – перед українськими ЗМІ досить гостро постали нові проблеми й виклики. Про деякі з них розповіла Вікторія Сюмар, директор Інституту масової інформації:

«Це проблема невідповідей на інформаційні запити з боку органів влади. Факти політичного непрямого тиску – пов’язане це значною мірою із залежністю державної та комунальної преси, із залежністю друкованої преси взагалі від органів місцевого самоврядування через недосконалу систему розповсюдження. Ну і були всередині року певні факти втручання в редакційну політику і цензури – зокрема, історія з програмою «Толока» на УТ-1. Але у зв’язку з політичною кризою ця історія не мала продовження, на щастя, хоча це доволі тривожний сигнал був».

«Джинса» – проблема № 1

Проблемою № 1 в українській журналістиці цього року стала так звана «джинса», тобто поява замовних оплачених матеріалів під виглядом об’єктивної інформації. За словами Вікторії Сюмар, через спокусу продажу матеріалів у новинних та інших програмах посилився тиск всередині редакцій. Непоодинокими були випадки, коли менеджери змушували журналістів писати замовні матеріали. Явище «джинси» набуло значного розмаху під час виборчої кампанії, а наприкінці року самі журналісти вирішили повести боротьбу з корупцією у власному середовищі. 6 листопада представники Незалежної медіа-профспілки провели акцію під назвою «Не продаємось!», а після цього стали відстежувати появу замовних матеріалів у ЗМІ. Однак вести цю роботу непросто, наголошує один з ініціаторів акції, ведучий 5 каналу Єгор Соболєв.

«Наші головні виклики зараз – це те, що медіа неготові про це повідомляти, і ми не можемо створити такий величезний суспільний скандал [навколо замовних матеріалів], як це було, наприклад, у Бельгії чи в Голландії. Друга проблема – що цьому дуже сильно протидіють менеджери ЗМІ. Але велика радість є від того, що ця ініціатива вже впливає на ефір. І вже є канали, де журналісти домагалися того, щоб замовні матеріали не йшли, бо казали: ви що, хочете, щоб нас викрили?», – зазначив Єгор Соболєв.

А кінець 2007 року поставив ще один знак запитання у проблемі свободи мас-медіа в Україні. Хакерська атака на тривалий час паралізувала сайт «Майдан» – один із відомих ресурсів громадської журналістики. Таким чином, упевненість в Інтернеті, як джерелі вільної думки, що легко долає цензурні та інші обмеження, була поставлена під сумнів.

Advertisements

Напиши коментар »

Коментарів ще немає.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Блог на WordPress.com .

%d блогерам подобається це: