Українські архіви – К. Булкін

5. Мої просвітницькі програми / My Educational Programmes

На цій сторінці представлена пропозиція для середніх та вищих навчальних закладів щодо організації виступів з указаними програмами. Усі програми рекомендовані Міністерством освіти та науки для використання у навчально-виховному процесі (лист № 1/9-585 від 11 вересня 2008 р.).

Анотації програм (моновистав) для старшокласників та студентів
(виконавець – Кирило Булкін, актор та журналіст, лауреат премії ім. В. Стуса)

Контакт: kbulkin (at) yahoo.com або скористайтесь контактною формою

Примітка: оскільки ця пропозиція подається офіційно для навчальних закладів, на цій сторінці я використовую й офіційний правопис, на відміну від т.зв. “харківського”, яким користуюсь зазвичай у дописах блоґу.

1. “Верни до мене, пам’яте моя” (за матеріалами життя та творчості Василя Стуса)

Ким був насамперед Василь Стус – героєм національного опору в похмурі часи брежнєвського застою чи великим поетом? І чи можливо відділити ці дві грані його особистості одну від одної? Над цими питаннями актор розмірковує разом із глядачами у програмі, в якій використано широкий спектр матеріалів.

Крім віршів і щоденникових записів Василя Стуса, це спогади його друзів, фрагменти сучасних публіцистичних та літературознавчих праць. Постійний діалог з глядачами та художнє осмислення поетичних образів Василя Стуса роблять жанр програми максимально далеким від академічної лекції. Водночас це не є і класичне театральне дійство – радше театралізована дискусія.

Лінк на статтю К. Булкіна до роковин загибелі В. Стуса:

https://kbulkin.wordpress.com/2008/10/28/vasyl-stus/

2. “Щоб ми ніколи ні перед ким не схилилися” (за матеріалами життя та творчості В. Симоненка, І Світличного та інших поетів-шістдесятників)

У центрі двох частин цієї програми – постаті поета Василя Симоненка та критика-літературознавця, також поета й одного з лідерів руху шістдесятництва Івана Світличного. Але поряд з ними у розповіді актора постають фігури інших українських шістдесятників: Євгена Сверстюка, Алли Горської, Леся Танюка тощо. Творчість у суспільному розрізі часу – так можна визначити тему, яку розробляє виконавець на прикладі митців, чий високий талант був невіддільним від громадянської позиції та хвилі українського відродження початку 1960-х років, відродження, якому згодом довелось відстоювати свої ідеали в тюрмах і таборах. У моновиставі використані унікальні матеріали, записані виконавцем з вуст побратимів Василя Симоненка та Івана Світличного в інтерв’ю та на вечорах пам’яті. Елемент інтерактивності полягає у залученні глядачів до виконання окремих епізодичних ролей: «слухача», що ставить запитання Василеві Симоненку під час літературного вечора, «поета Ю. Петренка», критичну статтю про збірку якого випустив І. Світличний, «літературних критиків» та ін.

У програмі «Щоб ми ніколи ні перед ким не схилилися» матеріали з цих спогадів звучать у виконанні К. Булкіна, а частково – у виконанні «волонтерів» з аудиторії, яким пропонується виступити у тих чи інших епізодичних ролях.

3. Українська авторська та героїчна пісня у виконанні К. Булкіна

У програми звучать як авторські пісні К. Булкіна (лауреата Першого Всеукраїнського фестивалю стрілецької та повстанської пісні “Повстанська ватра”), так і перлини української героїчної (зокрема, повстанської) пісні – класичні та менш відомі. У розповіді та відповідях на запитання глядачів виконавець розмірковує над природою поетичної та пісенної творчості, її рушійною силою, співвідношенням у пісні та поезії “чистої творчості” та громадянського чинника. У програмі звучать записані К. Булкіним спогади останнього командира УПА Василя Кука.

Лінки на аудіофайли з піснями К. Булкіна:

https://kbulkin.wordpress.com/songs/

http://www.pisni.org.ua/persons/767.html

Лінк на програму К. Булкіна, де звучать матеріали розмови з В. Куком:
https://kbulkin.wordpress.com/2008/11/09/vasyl-kuk/

4. Зустріч-дискусія “Розмова про професію”

Якими міркуваннями варто насамперед керуватися, обираючи майбутній фах? Це питання свого часу постає перед кожною молодою людиною, і кожний відповідає на нього по-своєму, користуючись набутими знаннями, переконаннями, або й просто інтуїцією. Спілкуючись із старшокласниками на цю тему, актор не пропонує готових рецептів, але підкреслює, наскільки важливо ставити перед собою світоглядні запитання й намагатися знайти на них лише свою, унікальну відповідь. У ході розмови, яка супроводжується ілюстраціями – віршами та піснями – виконавець намагається підвести співрозмовників до думки, що правильність вибору залежить від того, часткою яких спільнот відчуває себе людина. Егоїст, тобто той, хто дбає лише про власну вигоду, матиме у перспективі найменш цікаве життя, хоча й зможе, імовірно, досягти певного кар’єрного успіху в тій чи іншій галузі. А найбільш яскраві барви життя й роботи як однієї з чільних його складових зможе побачити той, хто відчуває єдність не лише зі своїм родинним чи клановим колом, а й зі своєї землею, країною, часткою якої він є.

5. Т. Шевченко. “Кавказ”, “І мертвим, і живим…”

Моновистава за двома знаковими і надзвичайно актуальними сьогодні поемами Т. Шевченка. І ця актуальність – не лише в сучасному грузинському прапорі, який з’являється в поемі “Кавказ”, і не лише в знайомих інтонаціях сучасних політиків, що лунають у поемі “І мертвим, і живим…”

Іннованційність форми викладення матеріалу у програмах «Верни до мене, пам’яте моя», «Щоб ми ніколи ні перед ким не схилилися», «Українська авторська та героїчна пісня», «Розмова про професію».

Пропоновані для старших класів програми Кирила Булкіна являють собою синтез жанрів та творчих форм. У програмі «Верни до мене, пам’яте моя» професійне акторське виконання віршів, уривків з листувань, спогадів, поєднується з використанням журналістського набутку виконавця. Він виявляється у формі ток-шоу. «Я буду немов би ведучим цього ток-шоу, а ви – його учасниками», – каже К. Булкін до співрозмовників і підкреслює: «Я розпитуватиму вас про ваші враження й міркування щодо того, що ви почуєте; але не як учитель, який знає єдину правильну відповідь і, виходячи з цього, оцінює те, що йому кажуть учні, а саме як ведучий, який цікавиться думками співрозмовників, допомагає кристалізувати ці думки, і з цього постає цікавий матеріал». Ким є Василь Стус для сучасної молоді насамперед – поетом чи борцем? Чи можна його назвати українським пророком? Чи мають рацію ті, хто звинувачує членів Української Гельсінкської групи у тому, що вони залучили до своєї діяльності В. Стуса і тим немов би прирекли поета на друге ув’язнення? Ці та інші питання пропонує ведучий для обговорення аудиторії. Пріоритетом для виконавця є постійний контакт з глядачами у формі щирої розмови і навіть дискусії. Власне, й саме слово «глядачі» в цьому контексті виявляється недоречним – адже аудиторія стає повноправним учасником цієї розмови, не лише об’єктом, а й суб’єктом програми.

Така журналістська форма, як ток-шоу, поєднується з журналістикою дослідницькою, використанням зібраних виконавцем свідчень рідних, друзів, соратників головних героїв. Фрагменти з інтерв’ю, записаних у різний час на Радіо Свобода та в інших місцях, звучать у програмі «Верни до мене, пам’яте моя» як органічний складник дискусії з аудиторією.

Іще один ексклюзивний матеріал використано в програмі «Українська авторська та героїчна пісня». Це запис розмови з останнім командиром УПА Василем Куком 16 грудня 2006 р. Розповідь В. Кука про УПА, його розуміння понять «патріотизм», «героїзм», «виховання» та ін. органічно вплітаються в канву програми, основу якої складають авторські пісні К. Булкіна та пісні інших авторів – як сучасних, так і часів Другої світової війни.

Пісні та вірші у виконанні К. Булкіна використані як ілюстративний матеріал і в програмі «Розмова про професію», основу якої також складає інтерактивне спілкування з аудиторією.

У програмах «Верни до мене, пам’яте моя», «Українська авторська та героїчна пісня» та «Розмова про професію» наочності обговорюваним темам додають фотографії, які демонструються під час програм. Вони підібрані тематично у відповідності до логіки сценаріїв і проекуються на екран, що стоїть на сцені, за принципом слайд-шоу.

Очікувані результати

У програмі «Верни до мене, пам’яте моя»результатом стане допомога викладачеві у розкритті особистості та творчості В. Стуса.

Крім того, кожна з цих програм сприятиме вихованню в молоді високих моральних критеріїв, національної гідності та самосвідомості, заохочуватиме до подальшого самостійного вивчення творчості поетів-шістдесятників, розширення словникового запасу, прискорить для багатьох перехід на українську мову у повсякденному спілкуванні.

Програма «Українська авторська та героїчна пісня» сприятиме набуттю нових знань про історію України, зокрема, боротьбу УПА. Іще одним важливим результатом має стати наповнення для старшокласників конкретним змістом таких понять, як «героїзм», «жертовність», «патріотизм».

Програма «Розмова про професію» покликана допомогти старшокласникам обрати свій шлях в житті, керуючись не миттєвими меркантильними міркуваннями, а баченням свого життя і роботи у перспективі – як громадянина України.

Напиши коментар »

Коментарів поки що немає.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

Блог на WordPress.com .

%d блогерам подобається це: